Pyrografie je umělecká technika zdobení dřeva, kůže či jiných organických materiálů pomocí rozpáleného předmětu. Dříve se tato technika hojně využívala jen zřídka, a to jako doplňující prvek při gravírování do dřeva, kůže či kosti. V dnešní době pyrografie oslovila hodně profesionálních a hobby úmělců a nabízí širokou škálu využití a hodně kvalitních pyrografů (vypalovaček do dřeva).
1. Pyrografie není pouze o zdobení dřeva
Přesto, že se nejčastěji setkáte s vypalováním do dřeva, s kvalitním pyrografem lze vypalovat do velkého množství materiálů. Jako vhodný podklad můžete využít např.:
- masivní/přírodní dřevo,
- překližka
- tvrdý papír
- kartón
- korek
- kůže
- kost
- textil
Každý z těchto materiálů vyžaduje specifický přístup, zejména co se týče teploty a tlaku při vypalování. Například dřevo se liší podle druhu a tvrdosti, což ovlivňuje způsob, jakým do něj pyrograf vstupuje. Kůže a textil zase vyžadují opatrnější zacházení, protože jsou náchylné k propálení. Pyrografie tak nabízí umělcům možnost experimentovat s různými texturami a povrchy, což dodává jejich dílům jedinečný charakter.
2. Kořeny pyrografie
Historie pyrografie sahá tisíce let zpět. Archeologické nálezy v Peru dokládají, že místní obyvatelé zdobili své předměty vypalováním již v 8. století př. n. l. Tato technika byla oblíbená zejména v oblastech s dostatkem dřeva, kde sloužila nejen jako forma umění, ale také jako způsob značení a dekorace praktických předmětů. Ve středověku se pyrografie prováděla pomocí rozžhaveného hřebíku nebo kovové tyče, což umožňovalo vytvářet jednoduché, ale působivé vzory. V 19. století se objevily první pyrografy na bázi spalování lihu, páry a plynu, které znamenaly velký pokrok v přesnosti a rychlosti práce. Moderní elektrické vypalovačky, které se používají dnes, se začaly objevovat kolem roku 1950, což otevřelo dveře dalšímu rozvoji této techniky.
3. Pyrograf není jen pájka
Pyrografy neboli vypalovačky do dřeva se rozdělují do dvou základních skupin. Jedná se o pyrografy smyčkové (někdy též drátkové) a pájkové. Oproti pájkám na dřevo jsou smyčkové vypalovačky s trafem praktičtější a v neposlední řadě spolehlivější. Výhodou je též velmi rychlé nažhavení vypalovací jehly a možnost přesného nastavení požadovaných podmínek. Smyčkové pyrografy jsou volbou všech umělců, kteří to s vypalováním do dřeva myslí opravdu vážně.
4. Různé způsoby vypalování
Vypalování do dřeva je uměleckou metodou s dlouhou historií.Tradiční pyrografie využívá hrot rozžhavený elektrickým proudem, ale existují i alternativní metody. Patří sem například vypalování laserem, který umožňuje vytvářet velmi detailní vzory a nápisy. Někteří umělci také experimentují s vypalováním pomocí fokusovaných slunečních paprsků, elektrickým výbojem nebo třením. Každá z těchto metod nabízí odlišné výsledky a vyžaduje specifické dovednosti. Specifickou a méně obvyklou metodou je vypalování kyselinou, které spočívá v chemické reakci měnící povrch materiálu. Výběr techniky závisí na požadovaném efektu, materiálu a úrovni zkušeností umělce.
5. Techniky vypalování do dřeva pomocí pyrografu
Při vypalování do dřeva lze obrazce vytvářet různými způsoby a technikami. Ty lze rozdělit do tří základních kategorií. První z nich je technika konturování, jedná se vlastně o kreslení rozžhaveným hrotem a obraz či motiv je tvořen přímo vypálenými liniemi. Druhou možností je vypalování technikou siluety. S touto technikou je plocha vlastního obrazu naopak nevypálená a vypáleno je vše okolo něj. Skutečná umělecká díla jsou potom tvořena kombinovanou technikou využívající obou metod. Ta již nicméně vyžaduje velké zkušenosti.
6. Různé dřevěné podklady potřebuji různý výkon
Pro dosažení optimálních výsledků při vypalování je důležité zvolit vhodný druh dřeva a správný výkon pyrografu. Obecně lze použít jak tvrdé, tak měkké dřeviny. Tvrdé dřeviny, jako jsou habr, buk nebo dub, vyžadují pyrografy s vyšším výkonem, minimálně 40 W, aby bylo možné efektivně a přesně vypalovat do jejich hustého a tvrdého povrchu. Naopak měkčí druhy dřeva, jako je bříza, topol nebo olše, lze snadno zpracovat i s méně výkonnými vypalovačkami. Jehličnaté dřevo se nedoporučuje, protože obsahuje pryskyřici, která může při vypalování způsobit nerovnoměrné stopy a ztížit práci.
7. Proč nelze zakoupit americké a kanadské vypalovačky v Evropě?
Pyrografie je metoda velmi populární v Kanadě s severních oblastech Spojených států, není proto divu, že je tamní trh dobře zásoben kvalitními a výkonnými vypalovačkami. V Evropě je však bohužel sehnat nelze. Brání tomu však objektivní důvody, neboť americké a kanadské vypalovačky nedisponují evropskou certifikací CE a navíc jsou konstruovány na napětí 120 V.